Raja Ulat besar miliki taring dan duri

pic livescience.com

Mata seorang lelaki gatal disebabkan oleh lebih daripada sedozen larva lalat yang berkeliaran di dalam pengintipnya, menurut laporan baru.

Lelaki berusia 53 tahun itu, yang tinggal di Perancis, pergi ke bilik kecemasan selepas dia mengalami rasa gatal di mata kanannya yang berlarutan beberapa jam, menurut laporan itu, yang diterbitkan dalam talian pada hari Rabu (6 April) di  The New England Journal of Medicin. Dia memberitahu doktor bahawa, pada awal hari itu, dia sedang berkebun berhampiran ladang kuda dan biri-biri apabila dia merasakan sesuatu memasuki matanya, kata laporan itu.

Apabila doktor melakukan pemeriksaan mata, mereka menemui "lebih daripada sedozen larva mudah alih, lut sinar" pada kornea dan konjunktiva lelaki itu, penulis, dari Hospital Universiti Saint-Etienne di Perancis, menulis dalam laporan itu. (Kornea ialah penutup luar lutsinar di bahagian hadapan mata, dan konjunktiva ialah selaput yang melapisi kelopak mata dan bahagian putih mata.)

Satu-satunya cara untuk menyembuhkan keadaan adalah dengan mengeluarkan secara fizikal organisma dari bola mata. Dalam kes ini, doktor mengeluarkan larva dengan forsep, kata laporan itu.

Organisma itu dikenal pasti sebagai lalat bot biri-biri, atau Oestrus ovis, spesies lalat yang boleh menyebabkan jangkitan parasit pada biri-biri di seluruh dunia, menurut Universiti Florida. Mungkin, lelaki itu dijangkiti apabila lalat terbang ke matanya dan meletakkan larva, kata laporan itu. Penulis menyatakan bahawa larva lalat mempunyai "cangkuk mulut" dan "spikula badan" yang boleh menyebabkan melecet dangkal pada kornea jika tidak dirawat. Pada temujanji susulan 10 hari kemudian, lelaki itu telah pulih dan tidak mempunyai sebarang gejala, kata mereka.

Previous Post Next Post
//]]>