Keindahan ragam reka disgn Mushroom

Amanita muscaria, biasanya dikenali sebagai fly agaric atau fly amanita, adalah cendawan dan kulat basidiomycete psikoaktif. Kulat atau cendawan ini Asli terdapat di  seluruh kawasan sederhana yang di daerah dan boreal di Hemisfera Utara. Keracunan telah berlaku pada kanak-kanak kecil dan pada orang dewasa pada saat memakan cendawan itu dapat di rasakan seperti dadah dengan effect halusinogen.



Rhodotus dikenali dalam bahasa vernakular sebagai cendawan Rhodotus berjaring, cap urat merah jambu, atau pic berkedut. Spesies yang tidak biasa ini telah dikumpul di timur Amerika Utara, utara Afrika, Eropah, dan Asia. Kebolehmakan Rhodotus palmatus biasanya disenaraikan sebagai tidak diketahui atau tidak boleh dimakan. Spesies ini tidak mempunyai bau yang boleh dibezakan, dan rasa "pahit".

Entoloma hochstetteri ialah spesies cendawan yang terdapat di New Zealand dan India. Cendawan kecil mempunyai warna biru yang tersendiri, manakala insang mempunyai sedikit warna kemerahan daripada spora. Warna biru badan buah disebabkan oleh tiga pigmen azulena. Kebolehmakan Entoloma hochstetteri tidak diketahui. Ramai ahli genus Entoloma beracun.
    

Gyromitra esculenta ialah salah satu daripada beberapa spesies kulat yang dikenali sebagai morel tiruan. Tanaman kulat ini mudah di dapati hampir seluruh benua Eropah dan Amerika Utara. Ia biasanya tumbuh di tanah berpasir di bawah pokok konifer pada musim bunga dan awal musim panas. Cendawan ini kan membawa maut jika memakannya, ia adalah makanan istimewa yang popular di Scandinavia, Eropah Timur dan kawasan Tasik Besar atas di Amerika Utara. Walaupun popular di beberapa daerah di timur Pyrenees, ia dilarang dijual kepada orang ramai di Sepanyol. Ia mungkin dijual segar di Finland, tetapi ia mesti disertakan dengan amaran dan arahan tentang penyediaan yang betul.

Previous Post Next Post
//]]>