Dadah jenis metamfetamin 2.200kg di temui


Lebih kurang dari pada 2,200 kg methamphetamine yang disimpan dalam sebuah trak di sempadan AS-Mexico.Ia adalah salah satu penemuan dadah terbesar yang pernah dibuat di bandar sempadan, kata pihak berkuasa. Semuanya dibungkus dalam 148 berkas.

Empat lelaki - semuanya dari Tijuana, Mexico - telah didakwa selepas rampasan itu.

"Ia adalah penemuan yang monumental, dan ia membuktikan satu lagi kemenangan ke atas kartel dadah," kata Shelly Hove, ejen khas untuk Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah (DEA).
Dalam satu tweet, syerif San Diego memberi pujian kepada seorang ahli pasukan kerana memintas siaran - anjing polis Milo.

"K-9 Milo adalah budak yang sangat baik selepas membantu pegawai kami membuat tangkapan methamphetamine terbaik dalam sejarah San Diego," kata Sheriff Anthony Ray.

Pegawai menjumpai methamphetamine disembunyikan di dalam trak yang melintasi sempadan ke Mexico pada Khamis.
Mereka memerhatikan trak itu semasa ia memandu ke Amerika Syarikat, dan ejen melihat tertuduh memuatkan berpuluh-puluh kotak kadbod ke dalam Dodge.

Rafael Alzua, 37 tahun, Mario Contreras, 41 tahun, Ethgar Velazquez, 41 dan Galdrino Contreras, 44, telah ditangkap dan didakwa mengedar dadah itu.

Jika mereka didapati bersalah di mahkamah, mereka berisiko dihukum penjara seumur hidup dan denda sepuluh juta dolar (hampir 43 juta ringgit malaysia).
Previous Post Next Post
//]]>