Suhu 40 darjah, Eropah Barat rawan kebakaran

Eropah Barat kini sedang mengalami satu lagi gelombang haba, di mana haba di banyak tempat memburukkan lagi kebakaran hutan. Beribu-ribu orang telah dipindahkan di pantai Atlantik Perancis pada hari Rabu.

Lebih 1200 hektar hutan dan alam semula jadi telah musnah akibat kebakaran berhampiran Bordeaux. Lebih 600 anggota bomba telah dikerahkan dalam usaha memerangi kebakaran. Beratus-ratus penduduk tempatan telah dipindahkan dari rumah mereka di selatan Bordeaux.

Di kawasan bukit pasir Pilat - bukit pasir tertinggi di Eropah 60 kilometer barat daya Bordeaux - kira-kira 6000 perkhemahan telah dipindahkan sehingga malam Rabu akibat kebakaran di kawasan itu, di mana suhu 37 darjah.

Sejak Ahad, suhu telah meningkat kepada lebih 40 darjah di kawasan besar Semenanjung Iberia, di mana anggota bomba telah memerangi hutan dan kebakaran hutan di Sepanyol dan Portugal selama berminggu-minggu.

Gelombang haba telah menjadi lebih kerap akibat perubahan iklim, kata penyelidik. Apabila suhu global meningkat lebih jauh, gelombang haba dijangka menjadi lebih sengit.

“Kami menjangkakan ia akan menjadi lebih teruk,” kata Clare Nullis, jurucakap Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO) di Geneva.Kemarau mengiringi panas. Kami kini mempunyai tanah pertanian yang sangat kering, katanya, sambil menambah bahawa pembangunan itu juga memusnahkan glasier di Alps. Suhu tinggi dijangka merebak ke bahagian lain di barat dan tengah Eropah dalam beberapa hari akan datang.

Pada hari Ahad, 43 darjah diukur berhampiran Seville di selatan Sepanyol dan di Badajoz, iaitu di barat. Di Portugal, gelombang haba telah menyebabkan jumlah kebakaran hutan yang luar biasa di bahagian tengah dan utara negara itu.

Previous Post Next Post
//]]>